Monday, 27 February 2012

DAP's victory in Kuantan last weekend

The most worrying thing about the Lynas rare earth issue to me is not the radiation risk as claimed by the pro-Pakatan demo people.

The scariest thing to me is that the whole issue seems to have developed a racial flavour on its own.

Yes, there are some Malays and other non-Chinese taking part in the demo in Kuantan on Sunday, but they were heavily outnumbered by their Chinese counterparts.

And yesterday, as I went to buy a newspaper at a shop, I noticed that all the Chinese newspapers put the Lynas story on their front page. Each splashed huge pictures of the thousands of protesters. The camera angles were such that the crowd looked really big in those pictures,  The Chinese-owned The Star followed suit. The other English and Malay newspapers however seems to shy away from doing so,

The Lynas demo in Kuantan on Sunday was really a DAP show. eventhough Anwar Ibrahim as usual tried to hijack it. Guan Eng's people came down from all the way as far as Penang to make sure it was a success.

Indeed it was a success....not in highlighting an environmental issue, but rather in proving the DAP's capability in galvanising the Chinese community's support for the party.

Personally, I'm of the opinion that the Lynas issue was at best just an excuse for the demo which in actual fact is the first demo dominated by Chinese participants. DAP had managed to convince the Chinese that they had cornered the BN government not to be harsh on them.

The Lynas demo was arguably the biggest open air public demonstration dominated by Chinese protesters since 1969.

Auntie, the only mutant in Kuantan last weekend was that funny PKR ostaz  who get caught la....and he became a mutant simply simply one. Lynas plant not built yet liao.

31 comments:

  1. The Lynas issue officially became a race issue the moment DAP put their racist hands on it. In the long term this Lynas issue will only dilute the already waning support of the Malays for the Pakatan, remember that Lynas create job opportunities for many Malays. Note that the the PAS contingent who normally make up the backbone of Pakatan inspired/led demos are missing in huge numbers in Kuantan, they know that Malays in general do not buy the fear mongering of Lynas by PKR Fuziah and her minions.

    After GE13 the DAP with almost full Chinese support will be the unchallenged Pakatan big boss, PKR and PAS akan hanya melukut ditepi gantang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eddy - your logic belies your 3rd class mentality..Then again nothing more to expect from dumno scumbags like you

      Delete
  2. Big Cat, you UMNO folks are funny la.

    During Bersih Yellow rally, UMNO media claimed that most participants are Malays crowd...

    Now Lynas Hijau rally, UMNO media claiming that most participants are Chinese crowd...

    This is what we call BN "lidah bercabang" racial propaganda.
    Eddy or Big Cat is the same spewing the twisted logic.

    Anyway, there's going to be a joint merger of the Yellow-Hijau grouping soon. So, Malays, Chinese & Indian crowds will come together to pressure the UMNO government.

    ~ Kluang girl

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good point. These silly BN morons x debate the lynas issue with facts. They only know how to try turn it into a racial issue. They forget Fuziah is spearheading the anti lynas campaign and she is from PKR.

      Delete
    2. Defuq? Why don't you count those faces in the papers? Most of them were Chinese. So?

      Delete
  3. Dear Kluang girl,
    It's true what, last weekend the majority of people at the demo were Chinese. How come the usual Pas crowd are not coming in huge number like in Bersih demo. Is it because certain demo are for the Malay crowd while other demo for Chinese crowd? I wonder that if the demo in Kuantan was not tolerated by the authorities and there was to be clashes on the streets, will the Chinese crowd turned up in huge number? Probably that type of demo should be delegated to the Pas folks who always wanted to become martyr and go to heaven.
    Oh, btw, my theory on why DAP going all out to promote the Kuantan demo - it's the party's best chance to find a foothold in the East coast. Before this, their presence there is ziltch.

    ReplyDelete
  4. Sdra BIGCAT,saya mohon izin masuk laman anda

    Jelas Demo X LYNAS ialah milik kaum cina saja.
    Sbb mereka berhati jiwa tanah besar kuomintang 1937-1945.
    Jelas semua peserta di SOGO PP Kuantan pada hakikatnya adalah tunjuk perasaan kebencian terhadap Melayu.

    media siar berita/gambar kaum cina berdiri depan sekali bantah projek LYNAS,@SOGO KL K'tan PP.

    Mereka menepikan fakta dan lojik hanya nak sokong dasar kerajaan tanah besar Beijing sekat ekspot "Rare Earths".
    cina dap mempasti tanah besar pengeluar monopoli.

    Sejarah akan rakam penyertaan Ah Beng PP di senaraikan dibawah di mana kaum cina tidak layak di beri layanan adil JIKA dan SELAGI.SESUDAH 54 tahun:

    1.Mereka menyoal yoal art 153.
    2.Mereka tidak sokong satu sistem sekolah.
    3.Mereka ta mau berdebate guna bahasa Melayu.
    4.Merek arah pekerja islam memegang daging babi tanpa sarung.
    5.Mereka tidak ikut adat resam Msia.
    6.Mereka tidak hormat Agama Islam dan penganut nya.
    7.Mereka bersembunyi belakang kebebasan akhbar dan semua media vernakular mengata menyindir menyoal hak orang Melayu.
    8.Mereka jam selera KFC dengan bersifat perkauman dan menguna carutan bahasa cina,mengaku ta reti BM.
    9.Mereka hasut dengki barangan makanan keluaran islam
    melayu,suruh kaum cina boikot!
    10.Mereka tidak hormat bahasa melayu dan tidak gunakan BM u sebagai bahasa resmi di sykat kepentingan cina.
    11.Tidak mengambil pekerja dari Melayu/mereka yang fasih bahasa melayu.
    12.Menuntut 100 perkara setiap mesyuarat agong tahunan ACCIM.
    13.Mereka ugut nak pindah kilang besi keluli ke Indon sebab mereka ta mampu bayar bil letrik dan gas, kerana main aliran tunai(ta mau bayar lar).
    15.Minta kerajaan memberi tandingan terbuka untuk industri bersubsidi,selepas mereka untung kaya besar kumpul dana RM5 billion sesudah dapat kontrak jual tenaga letrik take or pay.
    15.Mereka yang dapat paspot Msia(marah imigresen lambat),hijrah.750,000 Diaspora cina kutuk malaysia dari jauh.Buat demo depan pejabat pesuruhjaya Msia di UK.
    16.DESAK kerajaan bagi biasiswa utk belajar perubatan saja,lain tak mau, di USA UK Australia ,walaupun dapat 12A termasuk mata pelajaran basa cina ,sastera cina,kajian basa cina,tulisan cina.
    bila x dapat biasiswa tuduh JPA berat sebelah.saman Kerajaan.
    17.Mereka Tak mau bayar berjuta saman polis trafik.
    18.Ambil pekerja indon pakai permit amah/pembantu rumah tapi kerja di kedai runcit/restoran/SME.Tak kasi makan tak kasi gaji,pukul dera simbah air panas seterika panas dll.
    19.Tak sokong dasar pembelajaran nasional tapi minta duit duit minta duit duit untuk sekolah vernakular,halang jawatan pengetua di sandang olih non cina.
    20.Menyeludup tiap tiap tahun, mercun haram bernilai berjuta2 RM.Tanpa hormat rasa harmoni dan patuh pada larangan kerajaan main mercun BESAR dan KUAT lagi MAHAL selama 28 hari sebelum dan lepas hari raya cina.Nak tunjuk KAMI CINA,LU apa mau bikin !
    22.Ta mau berlesenan kedai runcit jual gula tepong beras minyak masak,sbb nak main sorok2.
    23.ACCIM bantah KR1M.
    24.X sokong gardenia,hasut orang jangan beli.
    25.X sokong Stesen Petronas shell.1988 boikot PROTON.
    26.Kapal laut dalam ikan,mogok bila superdisel di tarik subsidi.
    Oriental Daily(mandarin vernakular)5ms/gambar dan STAR(anti Melayu/Islam)muka depan,liputan luas himpunan X lynas.
    Bukti menunjuk perasaan kaum cina dap yang anti kpd kepentingan melayu, MELAYU dan bahasa MElayu .
    X lynas bukti x hormat PDRM dan Undang2 Msia.
    Hairan, walhal kaum cina sudah mendapat untung laba tunai awal lagi melalui kontrak sub kontrak pembekalan pembenaan perkhidmatan ingineer surveyor pengangkutan bekalan buruh dan ya, alat tulis.
    Limpahan wang ketara ahem ahem ahem di kelab/restuarant hotel kuantan kepunyaan cina, tidak di bantah DAP cina.
    Tunjuk perasaan sembunyikan berselindung belakang hijau demi sokong kerajaan tanah besar beijing.
    PRU dah dekat,memang guna untuk kempen.

    Kalau BERSIH 07.11 adalah melayu,maka hijau adalah cina dap.
    LGE memang anti melayu tegar

    credit to my mentors satD,hHalem,Din turtle,anaconda,azmi apa....
    arjuna waspada
    changkat lobak

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tambah lagi :
      27. Tak hormat peraturan dan ingat kemudahan awam hak mutlak mereka - sah2 tanda taman awam kata tak boleh bawa binatang mereka selamba bawak anjing2 mereka diletak pulak atas bangku. Orang Muslim tak tau nanti akan duduk pulak - kalau ada najis anjing tu kena dekat baju. Memang tak peduli hak orang lain. Apa punya budaya ?
      28. Tak hormat undang2 - nampak cara mereka berlumba2 di highway dengan kereta2 Jepun megah dapat title road bully. Mengancam keselamatan orang je kerja dia orang.

      Delete
    2. >credit to my mentors satD,hHalem,Din >turtle,anaconda,azmi apa....
      >arjuna waspada
      >changkat lobak


      That explains everything about you.

      Brainless led by the brainless

      Delete
  5. Let us hope that the Malays will give their votes to UMNO and the Chinese give their votes to DAP.

    Then we can truly have a two-race system. Malays in the government and the Chinese in the opposition.

    We can then start penalising them with new policies like:
    1) Remove Chinese schools - the cancer of our society.
    2) Introduce APs in construction sector - give all licences to Bumi companies
    3) Limit development sectors to pure Bumi companies so that only Bumi companies can develop land
    4) Give traders licence to Bumis only.

    The Chinese think they are the kingmaker but they are not. With only 24% of the population, they must be dreaming if they think they have political power.

    The Malaysian Chinese can go to Singapore if they want to. See if the Singaporeans welcome them after the fracas of foreign talents and foreigners crowding their country.

    Send them home to wherever their forefathers belong to.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go ahead. Then one day all remaining Malaysian will be millionaires.

      Where RM1,000,000,000 = USD 1 = AUD1 = SGD1.25

      Where RM1,000,000,000,000 = 2 packet of magee mee

      just like Zimbabwe

      Delete
    2. You are one funny little pussy

      Delete
  6. Typical UMNO bigots start saying things like "go back to where you belong". Typical position of UMNOputras when we point out their stealing habits. It is already proven that the Chinese pay the most income tax every year. You want to sit under your rambutan tree ? Go ahead, I challenge the UMNOputras to put together a motion to strip all Chinese of their citizenship.

    Berani tak ? Kalau tak berani, jangan temberang lah !

    Godfather

    ReplyDelete
    Replies
    1. You must be joking if you think the Chinese pay so much income tax. Do you honestly believe the Chinese hawkers and SME pay taxes? Bullshit. Most of them are tax evaders. Don't talk big.

      And remember, our country is still a GOVERNMENT-driven-economy, not private-sector-driven-economy. Bullshit the Chinese contribute big to the economy. They also depend on government contracts albeit through Malay-middlemen.

      Again, the Chinese are bunch of manipulators and bullshitters, exaggerating their role in this country. UMNO should take away their citizenship and chase them out of this country.

      Delete
    2. aisehh gudfarter.. only dap ass licker wud say sumting like that. if umno ever has that sort of mentality, u'd be holding china's IC now. pls la tink b4 saying and go fart together-gether with ur pakataiks frens..

      Delete
    3. Ah, bodoh sombong, these UMNO apologists. Your hero Mamakthir was the one who confirmed that "over 80 pct" of taxes are paid by the Malaysian Chinese. Who owns the gambling dens ? Malaysian Chinese like Lim Goh Tong, Vincent Tan.....of course the typical Melayu rent-seeker takes from the Chinese and never pay a sen in taxes.

      Rexuan: If I hold China IC, I'd be very rich by now instead of suffering at the hands of all these UMNO thieves.

      Delete
    4. Cina jgn perasan pandai28 February 2012 at 21:29

      Bullshit he never said that, especially the 80 percent part. Typical DAP bodoh calling UMNO supporters as bigots and misquoting people when they cannot argue coherently. The fact is that this land is part of Malay Archipelago and the Chinese were brought here by the Brits to rape this country.

      DAP knew they cannot rely on Chinese votes alone, hence they try to broaden the appeal to Malays so that they can get the numbers. The Malays know this party is a Chinese chauvinist party, so don't dream to get the Malay support.

      Delete
    5. "There is no need to spark a debate as to who had contributed to the country’s economic development or to hark back to the oft-quoted statement by former Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohamad that the Chinese in Malaysia pay 90 per cent of the taxes in the country."

      Where do you think this statement came from ? Can you google for Mamakthir's quotes ? Maybe the Mamak cannot remember what he said earlier, just like the UMNOputras writing on this thread.

      Delete
    6. IIsu Lynas tidak akan menjadi isu sekiranya dilaksanakan di negeri pemerintahan pakatan DAP, di Pulau Pinang misalnya. Oleh kerana kilang ini dibawah kerajaan negeri BN, maka PKR dan DAP mempolitikkannya semata2 untuk menabur kebencian kepada BN dan UMNO khususnya.
      Seandainya pakar nuklier adalah seorang Cina atau bukan melayu, DAP nescaya tidak akan terlalu membantah Lynas. Namun, pakar di kalangan mereka iaitu Dr Rosli Che Mat adalah seorang melayu manakala partinya PAS hanya tunggangan DAP, maka pada hari ini DAP sudah menunjukkan belang mereka. Jika ditakdirkan DAP berkuasa dan Anwar menjadi PM boneka mereka, sudah pasti DAP akan bermaharaja lela sepertimana di Pulau Pinang sekarang.
      Hakikatnya, DAP dan PKR tidak menyerang melayu Dr Rosli adalah kerana beliau berada dalam PAS. Tidak dapat dibayangkan seandainya Dr Rosli adalah wakli rakyat dari melayu UMNO atau melayu kerajaan, sudah tentu beliau akan dikutuk dan dihina habis-habisan oleh penyokong2 DAP dan Pakatan yang ultra kiasu dan hipokrit.
      Ini terbukti dalam kes-kes seperti inkues Teoh Beng Hock dan kes sodomi ABAI, kaum kiasu dan rasis ini terang-terangan menghina pakar-pakar DNA dan kimia yang rata-rata berbangsa melayu.
      Agenda DAP amat halus dan jahat. Mereka mengunakan melayu (PAS dan PKR) untuk berlawan sesama melayu (UMNO). Mereka mengambil kesempatan atas apa isu sekalipun.

      Delete
  7. BigCat: You know why your boss is so afraid of calling elections ? It's because he will be history if he does not win two-thirds. The ultra UMNOputras will say that your boss is no better than Bodohwi, and your boss will lose the erection. Oops, I mean election.

    Godfather

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well godfarter, actually I'm scared of the ultramen too. If they come to power, our beloved country will sure koyak one. DAP becoming more and more Chinese will eventually help these ultramen kick out Najib who is an Umno moderate. That's why I'm planning to migrate to Taiwan after the general election. I'm really not joking about that.

      Delete
    2. Kuching Besar: Lu kena belajar cakap mandarin atau Hokkien dulu wor.....nanti pegi Taiwan susah mau cari makanan halal....

      Godfather

      Delete
  8. ayoyo godfather who u want to bullshit... i see the reflection of ur stupidity over the issues....dey ! ada baca ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada baca sikit2 lah. Gadis Melayu yang kena rogol di Melaka siapa yang bongkar cerita tu ? Siapa yang rela masuk penjara untuk gadis Melayu ?

      Cina, India, Melayu, Bahi (CIMB) tak kisah. Yang penting ikut ajaran ugama.

      Delete
    2. Ada baca ka? budak tu dah mengaku tak di rogol. mahkamah dah buat keputusan rt tak bersalah. anuwar ABAI pun dah kata mahkamah adil.(lainlah kalau anuwar didapati bersalah, sudah tentu mahkamah tak adil). LGE masuk penjara kerana main wayang politik maa. Lu melayu Islam langsung tak tanya pulak, kalau budak tu kena rogol ada 4 saksi ke? (kalo saipul kena balun, lu minta 4 saksi pulak)

      Cina India Melayu Babi (CIMB) tak kisah. Yang penting ikut ajaran ugama. Main belakang tak boleh. Khalwat tak boleh. Salahguna nama Allah tak boleh, Plurarisme agama tak boleh, counseling jam 3 pagi tak boleh, lu punya Anwar sama PKR ada ikut ajaran ka? lu mau tanya itu dulu maa.

      Delete
  9. Godfather, ... gua salute lu sbb berani bagi pungkok kat anwar aljuburi.....jgn risau bro kote dia ada BERSIH sbb ada potong tapi klu Tian Chua, Guan Eng, gua tak jamin BERSIH sbb tarak potong punya, klu itu karpal tarak potong ,tarak bangunlah sbb dia wheel chair, klu itu Kit Siang tua punya ada potong or ada erection ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin boss kamu Najib pon tak ada erection lepas tengok bini dia....

      Delete
  10. My suggestion to Lynas is not to do any business with local chinese suppliers. These are the people who stab yr back and at the same time want yr business!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, you are absolutely right. Must do business with the Melayu bigshots, who then take your money and immediately subcontract to the Chinaman. Then they buy a new TV and a new carpet with their profit. Banyak pandai, UMNOputras.

      Delete
  11. wow.. pic shows no lynas.. no mutant.. I don't mind being Wolverine.. LOL..

    ReplyDelete
  12. DAP tahu bahawa projek ini berupaya melonjakkan nilai dan harga tanah-tanah milik orang Melayu di kawasan sekitar Kuantan dari Gebeng ke Beserah. Mereka juga tahu projek ini baik untuk ahli perniagaan Cina. Menggunakan wakil rakyat Melayu yang mudah diperguna dan diperkotak katik untuk ke depan menjadi pejuang berani mati, DAP sebenarnya cuba menjatuhkan nilai tanah milik orang Melayu dengan pelbagai kempen untuk menimbulkan rasa ketakutan dan bimbang. Dengan cara ini, ahli-ahli perniagaan Cina dapat mengambil alih tanah dengan mudah dan pada harga dan nilai yang lebih rendah. Dengan harapan apabila diwar-warkan projek itu sebagai tidak selamat, ramailah pemilik tanah di kalangan orang Melayu akan menjual tanah dengan harga murah.Kepada orang Melayu jangan mudah terpedaya dengan permainan ini. Pertahankan tanah kita, walaupun ada antaranya seluas sekakang kera kerana aset yang anda ada itu nilai dan harganya akan meningkat berlipat kali ganda berikutan limpahan daripada projek besar yang dibangunkan oleh kerajaan BN itu. Sudah banyak terbukti bagaimana permainan ini dimainkan sehingga ramai pemilik tanah Melayu yang terperangkap. Ini juga pernah terjadi di Johor apabila pembangunan prasarana mengakibatkan berlaku spekulasi harga tanah yang akhirnya menguntungkan ahli-ahli perniagaan Cina yang dibela dan diperjuangkan oleh DAP. Yang akhirnya untung DAP kerana mereka dilihat berkuasa dan berjaya memporak perandakan Orang Melayu dan ahli perniagaan Cina yang meraih keuntungan daripada projek kerajaan BN, tidak akan membantu kerajaan BN, tetapi membantu DAP. Fikir fikirkan.

    ReplyDelete