Friday 31 August 2012

Mat Sabu's Merdeka eve achievement (UPDATED)

UPDATES

Please go to this posting by Apanama to find out what the Bersih thing last night was all about -

EXPLOSIVE Janji Bersih?

and eddy's posting here - 

Does some in Janjibersih wants to "Wage a war against the Yang DiPertuan Agung"?

ORIGINAL POSTING

Lepaking in front of TV watching the Merdeka parade in the morning. Can la, not so bad at all, except that I keep seeing Rais Yatim on the TV screen. Irritating leh. Even DPM Tan Sri Muhyiddin Yassin had to stand behind Rais when PM DS Najib Razak spoke to the crowd at the end of the parade. Over la you, Rais.

Actually, things are not going too well at my office for the past few days, so that I decided not to work today and just spend the Merdeka at home. Work too hard also people don't appreciate, so better I don't kill myself over it.

Last night there were a bit of Bersih thing at the count down of Merdeka. This is an excerpt of a report by pro-Pakatan Malaysian Insider -

KUALA LUMPUR, Aug 30 — Thousands, mainly dressed in yellow T-shirts in a show of support for the Bersih movement, flooded Merdeka Square tonight with others celebrating the eve of Merdeka Day.
Blowing vuvuzelas, they came hours ahead of the 11pm start for the countdown to Merdeka in the historic square where Independence Day was declared 55 years ago.
At 11.05pm, hundreds of supporters greeted the arrival of PAS deputy president Mohamad Sabu as a police cordon looked on. Others there include PKR lawmakers Tian Chua and Fuziah Salleh.

The picture is also from Malaysian Insider.

I went through the report three times as it seems a bit funny. How come Ambiga not around? Since when had Mat Sabu become the leader of Bersih? Well, he seems to be the biggest Pakatan leader at the Bersih thing last night. Hmmm...quite an achievement for Mat Sabu la like that.

Tian Chua and Fuziah also Bersih leaders ka? Why Anwar and Azmin not around also?

Well. whatever lah. Merdeka Day also want to create problem. So teruk.

Anyway, Selamat Hari Merdeka to all Malaysians who love this country.

10 comments:

  1. Selamat Merdeka..Have a good rest :)

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Merdeka

    ReplyDelete
  3. Anak yatim tu memang kaki bodek. Bini dia pun pandai kipas.

    ReplyDelete
  4. Did you read the Petronas Merdeka Advertisement?? Forget your baggage..start afresh...a clean slate. So, no 55 years of development? Forget the Promises Fulfilled. Better still, no baggage of Promises Unfulfilled!!

    ReplyDelete
  5. Kucing Besar,
    other than Rais Orphan, I think another big face albeit in the state in the south, that feeds spores hunger for valuable construction sand, the face that should retire peacefully, come next GE, to look after his anglophile cucu would be AGO..or maybe he goes back to his boring rural econs lectures
    We have enough of Rais and AGO...actually wants to tell DSNajib that our list of those who should retire and go is much longer than these two but suffice to say that enough is enough!!!

    ReplyDelete
  6. Selamat Hari Merdeka
    -sehati-sejiwa-senegara-
    1Malaysia

    ReplyDelete
  7. More happy or sad on 16 Sept 1963 - Malaysia Day with North Borneo , Sarawak , Malaya and Sinkapore form MALAYSIA!!The 3 states gain their statehood from British to form Malaysia. W/o them, there is NO MALYSIA!

    ReplyDelete
  8. Selamat Hari Merdeka Big Cat!
    Menyampah nya tengok video tu.
    Wonderful, they have driven us to vote BN

    ReplyDelete

  9. Kuching Besar,

    Selamat hari merdeka. Apa makna merdeka ? Ada kata kita dah bebas dari belenggu penjajah ? Benarke ? Melihat kepada ramai yang masih tidak bersyukur dan tahu berterima kasih dengan apa yang kita kecapi kini adakah itu tanda merdeka.

    Bukan setakat tidak bersyukur dan berterima kasih, masih terus mencari salah dan kesilapan, bukannya memberikan sumbangan berharga untuk sama-sama kita perbaiki sebarang kelemahan dan kesilapan yang ada.

    Sekumpulan manusia berbaju kuning ? Adakah mereka faham erti kemerdekaan ? Buatlah kerja-kerja berfaedah sikit jangan asyik nak berentan jer.

    Yang lagi hamlau, di kalangan mereka ini mendapat nikmat dan faedah yang begitu banyak daripada hasil kemerdekaan, pembangunan dan kemajuan yang amat tidak ternilai ini.

    Malah, penentang yang rakus ini termasuk di kalangan yang low profile di celah-celah kelompok ramai di syarikat GLC, badan berkanun mendapat lebih banyak faedah dan nikmat, tetapi masih tidak bersyukur dan berterima kasih.

    Yang dia tahu menghentam kerajaan di belakang dan aktiviti semacam propembangkang.

    Ada seorang kenalan, sibuk menghentam kerajaan, tetapi biasiswa kerajaan untuk anak, pelbagai bantuan kerajaan yang lain disapu juga. Kategori manusia apakah yang mecam ini ?

    Ada satu kenalan lain, bekerja bawah ketiak kerajaan, tetapi propembangkang, boleh pulak mengatakan kerajaan pembangkang di Selangor, Kelantan dan Kedah lebih baik. Padahal gajinya yang besar tu dibayar kerajaan. Tak tahulah nak dikategorikan apa manusia sebegini.

    Kalau tak suka tak apa.. Jangan sibuk mentohmah itu dan ini kalau kita tiada asas hanya sekadar suka ikut-ikut, jangan bercerita dengan orang lain dan jangan ditunjuk dengan perbuatan kerana ia akan mencerminkan perwatakan dan diri kita ?

    Tapi inilah antara manusia yang bekerja makan gaji dengan kerajaan, hidup selesa, tetapi masih tidak berpuas hati, tidak bersyukur dan berterima kasih, kononnya gaji yang dibayar itu duit rakyat. Dia tidak tahu, kalau tidak ada inisiatif kerajaan, tiada dia dapat mencari rezeki di situ.

    So, mari kita sama-sama bermuhazabah diri. Gunakan apakah juga kudrat kita untuk menyumbang kepada kebaikan negara ini. Kalau ada kesilapan dan kelemahan, cuba beri sumbangan idea mahu pun tenaga, bagaimana cara dapat diperbaiki dan diperkukuh

    Meskipun, kita tidak suka dan di pihak pembangkang sekali pun, kalau fakta kita kena nyatakan fakta dan kebenaran.

    Kalau kita memang dapat faedah dan nikmat daripada inisiatif kerajaan, sama ada makan gaji dengan kerajaan atau kita sebagai petani atau nelayan yang mendapat begitu banyak faedah dan bantuan, maka kita kenalah akui.

    Jangan ikut nafsu kerana akhirnya yang rugi adalah kita apabila kuasa yang sebenarnya semakin terhakis ini, dikuasai dan diterajui oleh pihak yang semakin berani mencabar asas-asas yang telah kita pelihara dan dukungi sejak sekian lama - Islam, Raja dan Melayu.


    `sempoi'








    ReplyDelete
  10. Got trouble meh ? I heard it was totally peaceful, unlike the previous occasion where the police went amok.

    ReplyDelete